سرخط خبرها

خاموشی شهاب | آیین بزرگداشت شهاب ملت‌خواه، بزرگ‌مرد عرصه هنر مشهد، برگزار شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۷۷۳۷
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷
خاموشی شهاب | آیین بزرگداشت شهاب ملت‌خواه، بزرگ‌مرد عرصه هنر مشهد، برگزار شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳)
آیین نکوداشت «شهاب ملت‌خواه» هنرمند و نویسنده خراسان، عصر امروز شنبه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در مشهد سالن یک سینما مهر کوهسنگی برگزار شد.

به گزارش شهرآرا نیوز، در این مراسم هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب به بیان خاطرات خود از مرحوم شهاب ملت خواه پرداختند و کتب، آثار نقاشی و فیلم‌های سینمایی این هنرمند فقید مرور و درباره آنها صحبت شد.

شهاب ملت خواه نویسنده و پژوهشگر ادبیات و هنر، کارگردان و نقاش اهل خراسان در سال ۱۳۳۳ در مشهد به دنیا آمد و در سال ۱۴۰۰ چشم از جهان فرو بست.

فیلم‌های کوتاه و بلند «طلای پارس»، «شب حورا»، «مسیر مکرر»، «آتا»، «زیرآتش»، «دیوار» و مستند‌های «صدای تیر»، «نوا» به عنوان نویسنده و کارگردان در کارنامه سینمایی او به ثبت رسیده است.

چشمه گلاب، پندار‌های سپید، آنیتا و فرشتگان، جوهر آبی، تارا، خواهر زمین، سلطان اردهال، شهد و شرنگ، نمایشنامه فریاد خون حبیب، نور و نمایش، مثنوی نامه تابران، الهام و عروس کلام نیز بخشی از کتاب‌های این هنرمند فقید است.

دغدغه جامعه باعث رشد هنرمند است

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در این مراسم اظهار کرد: خوش‌نامی شهاب ملت‌خواه مدیون زندگی پاک و در مسیر تعالی الهی و اهل بیت بودن او است. من هیچ نکته منفی از اهالی سینما در مورد ایشان نشنیده‌ام.

محمد حسین‌زاده ادامه داد: چیزی که سینماگر را رشد می‌دهد دغدغه جامعه است؛ فردی که دلسوز جامعه باشد، تمام تلاش خود را برای حرکت رو به جلو و متعالی جامعه انجام می‌دهد. مشکلات موجود در جامعه، یک سینماگر دلسوز را به فکر وادار می‌کند. فرقی ندارد شاعر، نویسنده، نقاش یا اهل تئاتر باشد. او به دنبال وسیله‌ای می‌گردد تا برای اصلاح جامعه قدم بردارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با بیان اینکه امیدواریم در سپهر هنر استان شهاب‌های متعددی بدرخشد، خاطرنشان کرد: تعداد هنرمندانی مانند مرحوم شهاب ملت‌خواه که به دنبال قالب‌های مختلف هنری رفته باشند کم است. هنرمندانی نیز وجود دارد که در عرصه اجتماعی ظهور و بروز کمتری داشته‌اند.

منزلت شهاب ملت‌خواه ادا نخواهد شد

 رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در ابتدای این مراسم گفت: حضور من تنها به این دلیل است که به سال‌های تلاش استاد شهاب ملت خواه ارج بنهیم. اگر جلسات زیادی برگزار شود منزلت این استاد ادا نخواهد شد.

مجید عسگری تصریح کرد: من پیش از حضور در حوزه هنری با برخی اساتید حوزه فرهنگ و هنر آشنا بودم، اما با استاد شهاب ملت‌خواه از نزدیک کمتر حشر و نشر داشتم. بعد از فوت ایشان متوجه شدم زحمات زیادی برای هنر این شهر کشیدند و پیگیری‌های مجدانه‌ای داشته‌اند. بسیاری از هنرمندان این شهر، خود را شاگرد استاد ملت‌خواه می‌دانند. آنچه را که امثال من در هنر شهر مدیریت می‌کنیم، فقط حاصل و ادامه راه استاد شهاب ملت‌خواه است.

عسگری عنوان کرد: نگاه به خانواده و تربیت فرزند از نقاط قوت این هنرمند فقید بود. شاید نیاز داریم به این موضوع در حوزه هنر بیشتر توجه کنیم تا چالش‌هایی که داریم حل شود.

نویسندگی فریاد جان و حیات است

گوینده و مجری پیشکسوت استان نیز  در این برنامه بیان کرد:نویسندگی فریاد جان و حیات است. شهاب یعنی شعله آتش و ستاره روشن، او شجره متانت بود و صداقت در وجودش موج می‌زد.

علی شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: سال ۱۳۵۸ که او را در صدا‌و‌سیما دیدم، صاحب نظر و نویسنده نمایش‌های رادیویی و تلویزیونی بود؛ عزیزی که نگاهش هیچگاه برای دیگران محو نمی‌شود. شهاب ملت خواه هرگز نمی‌میرد همچنان که عشق و شرف نمی‌میرد.

پرویز روحبخش، گوینده پیشکسوت خبر استان خراسان نیز ابزار کرد: از نخستین جرقه‌هایی که شهاب ملت‌خواه در کار خود زد با او بودم، تا زمانی که اوج گرفت. من رباعی‌گو نیز هستم و آثاری را به فرزندان او تقدیم کردم و خوشحالم که یادگار شهاب در کنار من فعالیت دارد.

هنرمند دانا به دنبال کشف حقیقت هستی

دکتر رسایی، مدیرکل اسبق اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که از طرف شهید رجایی به این سمت منصوب شده بود، در وصف مرحوم شهاب ملت‌خواه ابراز کرد: انسان هنرمند دانا، متعهد و مسئول قطعا دائم در حال این است که به حقیقت هستی و در نهایت خدای هستی واصل شود. یک هنرمند عاشق و متعهد مثل شهاب ملت‌خواه، دقیق، عقل‌مند، تولیدگر و خلاق ادبیات هنر و آثار بزرگ است، اما شهاب ملت‌خواه پیش از همه اینها عاشق بود.

وی یادآور شد: خدای خالق زیبایی‌آفرین می‌فرمایند: آنان که به راستی عاقل هستند، تفاوتی با افراد دیگری که پروسه خرد ورزی را طی می‌کنند دارند، آن هم این است که خودشان را دائم در اتصال با منبع نور و هستی می‌یابند و پیدا می‌کنند.

رسایی اظهار کرد: ما بندگان خدا هستیم و اگر دائم در ارتباط با خالق زیبایی نباشیم مرده‌ایم. انسانی که گاهی در اتفاقات خاص به دنبال خدا می‌گردد مرده است. این ارتباط باید دائمی باشد و خود را از قفس تن و دنیا پرستی آزاد و رها کند، و در انفس و آسمان‌ها تفکر هدفمند داشته باشد، زیرا می‌خواهد خدای آنها را نیز ببیند.

وی ادامه داد: هنرمند تئاتر قبل از آن که با تماشاچی ارتباط برقرار کند، با خدا ارتباط برقرار می‌کند. زندگی هنرمندانه اینگونه است. زیبایی‌ها را می‌بیند و منعکس می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->